19.10.2017

5 tapaa, miten yrityksesi hyötyy asiakastarinoista

Suositusten ja asiakastarinoiden tehokkuudesta voimme varmasti olla yhtä mieltä, mutta mihin tehokkuus perustuu? Tässä viisi konkreettista tapaa, miten asiakastarinoiden hyödyt näkyvät välittömästi yrityksessäsi.

Sisäiset hyödyt

1. Sitoutat henkilöstöä.

Tyytyväisten asiakkaiden kehut kohdistuvat aina (ansaitusti) henkilöstöösi, joka on tehnyt työnsä hyvin. Positiivinen palaute asiakkaalta lisää luottamusta omaan tekemiseen ja edistää merkityksellisyyden tunteen syntymistä.

Suomen Vesiturvan Sami Kemell kiteyttää osuvasti meidän omalla kokemusvideolla: “Se on pieni investointi siihen, että vaikka videota ei edes näyttäisi muille kuin itselleen, niin uskot omaan yritykseesi taas uudestaan.”

Asiakastarinoilla on suora vaikutus työntekijöiden ja erityisesti myyjien itseluottamukseen. Henkisellä tasolla on mukavampi myydä tuotetta tai palvelua, johon asiakkaat ovat todistetusti tyytyväisiä. Asiakastarina on työkalu, jolla myyjä voi myös osoittaa asiakkaalle, ettei myyntipuhe ole liioittelua.

2. Kehität yrityksesi oppimista ja autat vakiinnuttamaan parhaita toimintatapoja.

Mistä asioista hyvä asiakaskokemus rakentui? Miksi asiakas valitsi teidät ja miksi hän oli valintaansa tyytyväinen? Paras asiantuntija on oma asiakkaasi.

Ulkoiset hyödyt

3. Rakennat luottamusta.

Nordic Business Forumissa Rachel Botsman puhui siitä, miten luottamuksen konsepti on muuttunut teknologian kehityksen myötä.

Luottamus instituutioihin on vähentynyt samalla, kun Ihmiset luottavat enemmän toisiinsa. Airbnb:n ja Uberin kaltaiset sovellukset ovat loistava esimerkki tästä ilmiöstä. Aiheesta kiinnostuneille suosittelen tsekkaamaan Rachelin TED Talkit.

Luottamus on myös se asia, joka saa sinut kokeilemaan jotain, mitä et ole ennen kokeillut. Kuluttajan näkökulmasta uuden palvelun tai tuotteen ostamiseen liittyy aina riski. Muiden ihmisten kokemukset - tieto siitä, että joku toinen kokeili tätä jo ja oli tyytyväinen - vähentävät riskin tunnetta ostotilanteessa. 

4. Lisäät markkinointiviestintäsi uskottavuutta.

Asiakastarinat antavat epäsuoraa näyttöä yrityksesi aiemmista suorituksista, kokemuksesta, teknologisesta toiminnallisuudesta ja kyvystä tuottaa lisäarvoa. Ratkaisitte jo saman ongelman onnistuneesti jollekulle toiselle, joten todennäköisesti pystytte auttamaan myös minua.

Kun jo ostaneen asiakkaan nimi, kasvot ja hyvä kokemus yhdistetään tuotteeseen tai palveluun, asiakastarina tukee yrityksen markkinointiviestinnän sanomaa - uskottavammin ja tehokkaammin kuin perinteinen mainonta.

5. Erotut kilpailijoista.

Asiakastarinat tehostavat yrityksesi markkinointia ja auttavat asemoimaan tuotteesi kilpailijoihisi nähden. Asiakastarinan (kuten kaikkien muidenkin markkinoinnin ja myynnin toimenpiteiden) tavoitteena on vakuuttaa potentiaalinen asiakas siitä, että se, mitä hän sinulta osti tai tulee ostamaan on paras päätös, minkä hän voi tilanteessa tehdä.

Asiakkaan palautteesta nousee usein parhaiten juuri ne konkreettiset asiat, joilla on asiakkaalle eniten merkitystä ja jotka erottavat yrityksesi muista toimijoista. Saatat itsekin yllättyä siitä, mitä asiakkaasi kertoo!



Miksi hyödyntää asiakaskokemuksia?

Keneen me luottaisimme, ellemme ystäviemme, perheemme, kollegoidemme tai läheistemme suositteluun? Jos näitä ei ole saatavilla, turvaudumme muiden ihmisten kokemuksiin ennen yrityksesi myynti- tai markkinointiviestiä.

Asiakastarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Työntekijätarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Asiakastutkimus

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

- Markkinoinnin monitaituri

JUURI NYT: 10 totuutta myynnistä