07.10.2018

Aitous markkinoinnissa - Mitä se on ja miltä se näyttää?

Aito. Autenttinen, vilpitön, väärentämätön, välitön, alkuperäinen ja oikea. Sitä aitous on.

Mutta miten on markkinoinnin laita? Kuvaavatko nämä adjektiivit teidän markkinointia?

Aitous on sisältömarkkinoinnin trendi, joka sukeltaa myös Suomeen yhä pontevammin. Ja toivottavasti pysyäkseen. Markkinointi, ja eritoten sisältömarkkinointi, siirtyy maailmaa syleilevistä sanoista ja korulauseista aitoutta esiin tuovaan videoon, kuvaan ja ääneen. Kokemusperäisen sisällön määrä tulee kasvamaan ja sitä tullaan käyttämään vaikuttamisen keinona. Onhan se ihan tutkittu juttu, että kokemusperäinen sisältö on tehokkain tapa vaikuttaa.

Asiakkaiden luoma sisältö vs brändin luoma sisältö

Stacklan tutkimus, joka käsitteli sisältöjä ja niiden vaikuttavuutta, osoitti kuluttajien itse luoman sisällön olevan kaikista tehokkain tapa vaikuttaa toisiin kuluttajiin. Tutkimukseen osallistui 2000 henkilöä Yhdysvalloista, Australiasta ja Isosta Britanniasta. Tulokset paljastavat, että kuluttajat hamuavat ja etsivät aitoutta ylivoimaisesti eniten, ja kokevat toisten kuluttajien tai asiakkaiden tuottaman sisällön uskottavammaksi ja vaikuttavammaksi ostopäätöksessään kuin brändin tuottaman sisällön. Syy sille näyttää olevan puhtaasti se, että tällainen sisältö antaa kuluttajille vertaisensa henkilön ostopäätöksen tueksi. Ja kun tarkemmin miettii, tämähän on hyvin loogista ja inhimillistä. Nimenomaan inhimillistä. Asioista puhtaan rehellisesti. Ei silotellusti vaan aidosti.

Miten markkinoit uudelle sukupolvelle?

Mitä enemmän selaa artikkeleja ja kirjoituksia, sitä enemmän tulee tietoisemmaksi uuden sukupolven toiveista ja tavoista toimia. Uusi sukupolvi on hyvin valveutunut, tiedonhaluinen ja kriittinen. Tämä johtaa siihen, että ennen hyväksi ja vaikuttavaksi todetut markkinointi- ja myyntiviestit eivät tehoa. Tai jäävät pahimmassa tapauksessa kokonaan huomiotta.

Nuori sukupolvi kaipaa aitoutta ja rehellisyyttä. Todisteita ja koettuja kokemuksia, joihin he voivat samaistua ja joiden tuella tehdä päätöksiä. Jokainen tietää, että yritykset puhuvat itsestään superlatiivein ja kehuvin sanoin ja juuri sen takia kaivataankin ulkopuolista, neutraalia mielipidettä. Ihmistä, joka ei edusta kyseistä yritystä ja jonka sanoista ei makseta; puolueettomuutta. Ihmistä, joka on samaistuttava ja istuu samassa roolissa missä kuluttajakin pohtiessaan eri vaihtoehtoja. Trendi näkyy erityisen selkeästi matkailu-, hotelli, ja ravintolamaailmassa. Tripadvisorin tähtöset ovat vain yleiskuvan antaja, mutta mikä todella merkitsee, on muiden vierailijoiden ja samaistuttavien henkilöiden antamat arvostelut.

Ylisliipattu look on out.

Uskon tämän pätevän myös internetin valtaaviin videoihin, jossa yritykset ylistävät toimintaansa, valitsevat kauneimmat ja rohkeimmat työntekijänsä kertomaan yrityksensä ilosanomaa ja luovat mielikuvan, joka on vähintään epäaito. Näyttää kyllä hyvältä, mutta tuntuuko se aidolta? Tuskinpa.

Video on vahva viestijä. Jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, niin voit hetken pohtia montako kuvaa 2 minuutin videopätkä pitää sisällään. Videot antavat monia mahdollisuuksia. Yksi mahdollisuus on luoda siloiteltu mainosvideo. Tai sitten luoda jatkuvaa aitoa videosisältöä, jossa asiakkaat kertovat omilla sanoillaan teistä. Tätä tarvetta ja toivetta varten me niitä asiakastarinoita yritykselle tarjoammekin. Aitoutta ja sisältöä, joka on asiakkaalle relevanttia.

Lopetan tämän tekstin Lizzien ajatuksiin, jotka kiteyttävät tämän tekstin syvimmän ajatuksen.


#annetaanasiakkaidenkertoa #aitouttakehiin



Miksi hyödyntää asiakaskokemuksia?

Keneen me luottaisimme, ellemme ystäviemme, perheemme, kollegoidemme tai läheistemme suositteluun? Jos näitä ei ole saatavilla, turvaudumme muiden ihmisten kokemuksiin ennen yrityksesi myynti- tai markkinointiviestiä.

Asiakastarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Työntekijätarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Asiakastutkimus

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

- Markkinoinnin monitaituri

JUURI NYT: 10 totuutta myynnistä