16.05.2018

"Haloo, onko asiakas?"

Muutama vuosi sitten sain joululahjaksi hartaasti toivomani virvoitusjuomalaitteen. Tein innolla hiilihapotettua vettä, kunnes hiilihappopatruuna loppui ja vaati vaihtoa uuteen. Tämän seurauksena laite lojui kaapin nurkassa usean vuoden ajan, ja päädyin kantamaan kuplajuomaa litratolkulla kaupasta joka viikko.

Mitä sitten olisi vaatinut, että olisin mennyt kauppaan tyhjä hiilihappopatruuna laukussani, ja käynyt vaihtamassa sen täyteen versioon? Miten olisin taas päässyt käyttämään tuota laitetta, joka olisi tuottanut minulle sekä mielihyvää että taloudellista hyötyä arjessa?

Reilu kuukausi sitten tapahtui seuraavaa:

  1. Joku muistutti minua laitteen olemassaolosta.
  2. Joku lähti kanssani kauppaan vaihtamaan hiilihappopatruunaa.
  3. Joku kertoi, mistä löytyy vaihtopiste ja minkälainen uuden patruunan täytyy olla.
  4. Joku kertoi, miten patruuna vaihdetaan ja kuinka kauan kestää, ennen kuin täytyy taas vaihtaa uusi.

Samoihin aikoihin iloisen ja yllättävänkin tapahtumaketjun seurauksena aloitin työni Kokemusten asiakkuuspäällikkönä positiivisten asiakaskokemusten parissa.

Innosta puhkuen tartuin luuriin ja otin uudessa roolissani ensimmäisen puhelun eräälle nykyiselle asiakkaallemme:

Minä: “Haloo, onko asiakas?”

Asiakas: “On. Vähän kiire painaa päälle, mutta kerro nyt sitten.”

Minä: “Miten sisältömme ovat toimineet yrityksenne myynnissä ja markkinoinnissa?”

Asiakas: “Postattiin kerran someen, mutta nyt asia on vähän kaiken muun keskellä 

unohtunut. Oikein hyviä ovat!”

Hyvä pois pöytälaatikosta

Tottakai on mukava kuulla, että sisältöihin ollaan tyytyväisiä. Vielä mukavampaa olisi kuitenkin kuulla, miten sisällöt toimivat käytössä ja minkälaisia tuloksia niillä on saatu aikaan. En varmastikaan valehtele, jos väitän, että sisällön ostanut asiakas on vastauksestaan huolimatta samaa mieltä.

Myynnin ja markkinoinnin toimivuuden kannalta ensimmäinen edellytys on, että ylipäätään myydään ja markkinoidaan. Sama koskee myynnin ja markkinoinnin sisältöjä ja materiaaleja. Ei niistä ole hyötyä, ellei niitä käytä.

Kyse ei ole niinkään siitä, etteikö jotain myynnin ja markkinoinnin työkalua, sisältöä tai tapaa tehdä tunnisteta hyväksi ja tärkeäksi. Yrityspäättäjiä haastatellessa käy toistuvasti ilmi sama vastaus: resursseja on vähän, suunnitelmia paljon ja töitä vielä enemmän.

Kaikkea ei ennätetä tai muisteta tehdä, ja hyvillä sisällöille ja suunnitelmille käy samalla tavalla kuin minun virvoitusjuomalaitteelleni. Ne jäävät pöytälaatikkoon, kaapin nurkkaan tai Google Drive -kansioon odottelemaan sitä kuuluisaa parempaa ajankohtaa. (Psst! mikäli kaipaat vinkkejä oman ajankäytön hallintaan suosittelen lukemaan tämän.)

Minä kerron, miten

Oma asiakastutkimuksemme paljasti, että asiakkaamme ovat soittamani asiakkaan tapaan tyytyväisiä tuotettuihin sisältöihin, mutta muistutteluja, ideoita ja apuja kaivataan siihen, miten sisällöt saadaan parhaalla mahdollisella tavalla käyttöön.

Puhelinkeskusteluni asiakkaan kanssa jatkui seuraavasti:

Minä: “Tarjoan mielelläni apua ja ideoita sisältöjen tehokkaaseen hyödyntämiseen.”

Asiakas: “Ihan kiva juttu, mutta paljonko maksaa?”

Minä: “Ei mitään”

Asiakas: (Luurin toisessa päässä on hiljaista)

Minä: “Haloo?”

Asiakas: “Sopisiko tämän viikon perjantaina?”


Muistuttelen ja autan mielelläni sinuakin. Otahan yhteys, ellen ole ennättänyt sitä vielä tekemään, niin jutellaan lisää.

Mitä tahansa voi myydä keskivertoa tehokkaammin samalla prosessilla.

Kokemuksia.fin myyntikoulussa käymme prosessin läpi vaihe vaiheelta ja kerromme sinulle, miten maksimoit tuloksesi myynnissä.

Asiakastarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Työntekijätarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Asiakastutkimus

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

- Markkinoinnin monitaituri

JUURI NYT: 10 totuutta myynnistä