20.07.2017

Kommunikointi on taitolaji


Tuotannon koordinaattoreina olemme päivittäin yhteydessä kymmeniin meille vieraisiin ihmisiin: kartoitamme haastateltavia asiakaskokemuksiin, sovimme aikatauluja ja pidämme yhteyttä asiakasyritystemme edustajiin. Toisten kanssa vaihdamme vain muutaman lauseen, toisten kanssa taas keskustelua käydään reilummin.

Työssämme puheluilla on aina kaksi päämäärää: tavoiteltavan asian eteneminen, ja se, että vastapuolelle jää hyvä mieli. Tietenkään aina ei voi onnistua, mutta seuraavat kolme seikkaa huomioimalla voi onnistumisprosenttia kasvattaa huomattavasti:

1. Ole läsnä

Tämä vinkki pätee toki myös muuhun tekemiseen. Olemalla läsnä siinä, mitä on juuri tekemässä, saa itsestään irti eniten. Toisen kanssa kommunikoidessa läsnäolo ilmenee toisen kuuntelemisena ja mukautumisena hänen tapaansa viestiä. Sulje siis ennen uutta keskustelua pois kaikki turhat ajatukset ja rentoudu.

2. Muista positiivinen asenne

Positiivisuuden voima kantaa pitkälle. Vaikka puhelun ensisijainen tavoite jäisi saavuttamatta, jää siitä hyvä mieli, jos viestintä on molemmin puolin positiivista. On tärkeää pitää asiat asioina ja muistaa, että omalla käytöksellä ja viestinnällä on suuri vaikutus myös vastapuoleen. Asenne ja tunteet tarttuvat.

Loppujen lopuksi ratkaisevaa ei ole se, mitä tapahtuu, vaan se miten asiaan suhtautuu – positiivista suhtautumista voi harjoitella ;)

3. Pitäydy tavoitteissa

Joskus keskustelu saattaa ajautua kauas varsinaisesta asiasta. Jutustelu on toki tärkeää ja se luo hyvää tunnelmaa, mutta viimeistään puhelun lopulla on tärkeää tarkistaa, täyttyykö puhelun alkuperäinen tavoite, ja sopia jatkosta.


Vaikka onnistunut kommunikointi vaikuttaakin teoriassa todella simppeliltä, on viestinnässä kuitenkin aina kaksi osapuolta, joilla kummallakin on vastuunsa. Parhaiten tavoitteet saavutetaan, kun molemmat osapuolet antavat oman panoksensa asian hyväksi ja keskustelevat keskenään rakentavalla ja positiivisella asenteella.

Sujuva kommunikointi onkin aina kahden kauppa. Vaatii tuntosarvia, että osaa mukautua toisen tapaan. Ja siitähän yhdessä tekemisessä nimenomaan on kysymys, vuorovaikutuksesta.


Tuotannon koordinaattorit,

Laura ja Tytti


Lue myös, mikä saa asiakkaan lähtemään mukaan asiakaskokemushaastatteluun täältä.


Miksi hyödyntää asiakaskokemuksia?

Keneen me luottaisimme, ellemme ystäviemme, perheemme, kollegoidemme tai läheistemme suositteluun? Jos näitä ei ole saatavilla, turvaudumme muiden ihmisten kokemuksiin ennen yrityksesi myynti- tai markkinointiviestiä.

Asiakastarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Työntekijätarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Asiakastutkimus

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

- Markkinoinnin monitaituri

JUURI NYT: 10 totuutta myynnistä