22.08.2017

Mitä tahansa voi sattua missä tahansa. Ikäviä uutisia USA:sta

Kuvausmatkaamme Yhdysvaltoihin valmisteltiin asiakasyritystemme kanssa keväästä asti. Matkalla oli tarkoitus kuvata Kokemuksia.fin konseptin mukaisia aitoja asiakaskokemusvideoita suomalaistaustaisille yrityksille eri puolilla Yhdysvaltoja Minnesotasta Tampaan, San Fransiscoon, New Orleansiin ja Las Vegasiin. Erinomaisesti edennyt matka sai loppumetreillään ikävän päätöksen, kun Suomen aikaa torstain ja perjantain välisenä yönä kuvausryhmämme ryöstettiin.

Lyhyen pysähdyksen aikana matkalla lentokentälle kuvausryhmämme autosta varastettiin kaikki mahdollinen kuvauskalustoa ja passeja myöten - myös kymmenien haastattelujen materiaalit, joita ei yrityksistä huolimatta voitu viedä pilveen heikkojen nettiyhteyksien vuoksi. Materiaalien säntillisestä varmuuskopioimisesta eri tallennuslaitteille ei ollut apua, sillä koko kalusto sattui lentokentälle siirtymisen vuoksi olemaan samassa paikassa. Vaikka riski tiedostettiin, ei kellään käynyt mielessäkään, että näin voisi todella sattua keskellä kirkasta päivää, julkisella paikalla ihmisten ympäröimänä ja kahden minuutin aikaikkunassa.

Varastettu elektroniikka oli onneksi lukittua ja laitteisiin liitetyt tilit saatiin jäädytettyä Suomesta käsin heti. Mikä tärkeintä, henkilövahingoilta vältyttiin. Kolmihenkinen kuvausryhmämme on kunnossa ja palaa Suomeen keskiviikkona. Kuvausryhmiin on Yhdysvalloissa kohdistunut tänä kesänä useita, kuolonuhrejakin vaatineita iskuja. Viime päivien tapahtumat muualla maailmassa antavat muutenkin perspektiiviä tapahtuneeseen.

Materiaalia ei saada takaisin, keväästä asti tehtyä työtä ei saada takaisin, asiakasyritysten ja haastateltavien käyttämää aikaa ei saada takaisin, välilliset kulut ovat useita kymmeniä tuhansia euroja. Suremme ennen kaikkea sitä, että rakkaudella ja intohimolla tehty projekti ja yrityksemme historian kovin työrupeama sai tällaisen päätöksen.

Epäonnen hetkinä on helppo alkaa jossitella - jos päivä olisi aikataulutettu eri tavalla, jos reittivalinta olisi ollut erilainen, jos ei olisi tarvinnut pysähtyä, jos ja jos ja jos. Mutta jossittelu ei auta mitään. Mennään suoraan ratkaisuihin.

"Kun kuulin tapahtuneesta, niin sitä oli vaikea uskoa todeksi. Kaikki tehty työ tuntui valuneen hukkaan kerrasta. Tärkeintä oli kuulla, että kuvausryhmä oli kunnossa. Muusta selvitään työllä ja rahalla", kommentoi toimitusjohtajamme Johannes Karjula.

“Nuorelle ja innokkaalle yritykselle voi sattua mitä vain. Liikaa ei voi jäädä murehtimaan - tällaiset tapahtumat antavat vain uutta raivoa tekemiseen. Olemme luvanneet toteuttaa projektin asiakkaillemme, ja sen me myös teemme. Se on kuvaajiemmekin tahto. Korvaava matka järjestetään jo tänä syksynä.”

“Olemme koko yrityksemme olemassaolon ajan halunneet kertoa avoimesti niin onnistumisista ja mahdollisuuksista kuin epäonnistumisista ja haasteistakin. Se on meidän tapamme toimia. Kaikelta ei voi välttyä, mutta kaikkeen voi ja kannattaa yrittää varautua parhaansa mukaan. Meillä varautuminen petti pariksi minuutiksi alueella, missä tällaista ei missään tapauksessa olisi pitänyt tapahtua. Näin kuitenkin tapahtui. Seuraavalla reissulla turvatoimenpiteet tullaan maksimoimaan”, kertoo kuvausryhmän mukana matkustanut tuotantojohtajamme Valtteri Ylimäki.

Vaikeistakin tilanteista voi selvitä ja päästä eteenpäin. Siihen mekin aiomme keskittyä. Asiakasyrityksillemme ja Yhdysvaltojen paikallisille haastateltaville lämmin kiitos ymmärryksestä, tuesta ja siitä, että saamme mahdollisuuden korjata tilanteen ja kuvata menetetyt materiaalit uudestaan. Heidän tarinansa ansaitsevat tulla kuulluiksi.


Miksi hyödyntää asiakaskokemuksia?

Keneen me luottaisimme, ellemme ystäviemme, perheemme, kollegoidemme tai läheistemme suositteluun? Jos näitä ei ole saatavilla, turvaudumme muiden ihmisten kokemuksiin ennen yrityksesi myynti- tai markkinointiviestiä.

Lataa opas

Asiakastarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Työntekijätarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Asiakastutkimus

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

- Markkinoinnin monitaituri