24.10.2018

Mitä kuuluu teidän työnantajamielikuvallenne?

Employer branding tai työnantajamielikuva; sama asia, vaikka englanniksi se ehkä raflaa vähän mediaseksikkäämmin. Mitä brändiin ja brändäykseen tulee; uskon näiden konseptien ottaneen iskua markkinoinnilta, joka pohjautuu pelkästään dataan ja numeroihin. Jos uskaltaa puhua brändeistä ja niiden vaikuttavuudesta, todennäköisesti otsaan lyödään ’’brändihaihattelijan’’ leima, sillä ''todellinen tulos tehdään aivan muualla.''

Mutta kun katsoo tuonne isoon maailmaan, siellä brändäykseen kuitenkin laitetaan dollari jos toinenkin. Työnantajamielikuvan kohdalla termiä ’’Employer branding’’ haetaan Googlesta yli 400 000 kertaa vuodessa ja terminä se on tuttu globaalisti. Mene ja tiedä. Brändihaihattelija tai ei, mielikuvilla on väliä.

Yrityksen maine työnantajana 

Työnantajamielikuva on lyhyesti sanottuna yrityksen maine työnantajana, jonka mittarina toimii esimerkiksi työnhakijoiden tai työntekijöiden kokemus yrityksestä työnantajana. Ideaalissa tilanteessa nämä kaksi ovat toistensa synonyymeja, mutta harvoin näin kuitenkin on. Yritys väittää olevansa asiaa Y, työntekijä tai työnhakija kokee yrityksen olevan asiaa X.

Hyvä brändi on todellinen, aito heijastus organisaatiosta, sen työntekijöistä ja prosesseista. Vääristelty totuus ja epärealistiset mielikuvat luovat pohjaa epäonnistuneille rekryille ja työsuhteille. Pahimmassa tapauksessa yrityksen imago saa ison kolauksen.

Jokainen helsinkiläinen ymmärtää sanonnan Snadi Stadi, mutta tämä pätee nykyään koko maailmaan. Maailma on nykyään hyvin pieni ja sana leviää todella nopeasti, kiitos sosiaalisen median.

Miksi työnantajamielikuvaa kannattaa kehittää? 

Työnantajamielikuvaa tulee rakentaa puhtaasti sen takia, että hyvät työntekijät ovat yhä kriittisempiä ja tarkempia sen suhteen, mihin yritykseen he hakevat. Työltä odotetaan paljon enemmän. Asiat, jotka ennen olivat luksusta, ovat nykyään standardi. Valitettavasti bilispöydät ja erikoiskahvit ovat perusjuttuja, joita tuleekin olla.

Työnhakijoiden lisäksi, yrityksen tulee pysyä mielenkiintoisena myös omille työntekijöille. Työntekijät eivät ole lojaaleja yrityksille. He ovat lojaaleja itsensä ja omien kykyjen kehittämiselle. Ja hyville tekijöille löytyy aina töitä.

Miten työnantajamielikuvaa ja sen kehittämistä tulisi sitten johtaa?

Mitä sitä turhaan tyytyä vähempään kun voi tukeutua itse konspetin kehittäjään. Termin ’’Employer branding’’ luoja Simon Barrow antaa kolme vinkkiä, jotka auttavat sinua työnantajamielikuvan johtamisessa.

1. Keskity työntekijäkokemukseen

Miten arvioit tai arvotat erilaiset asiat ja tekijät, joka vaikuttavat työntekijöihisi?

  1. Työntekijöiden oma kokemus heidän työnsä merkityksellisyydestä
  2. Kaupallinen menestys
  3. Luottamus ja kunnioitus työntekijöiden välillä
  4. Mahdollisuus tuoda oma mielipide esille
  5. Johtajien kyky kuunnella ja toimia
  6. Arvot ja käyttäytyminen
  7. Mahdollisuus kehittyä
  8. Huomiointi ja palkitseminen

2. Ota johto aktiivisesti mukaan

HR, markkinointi, viestintä. Yksikään näistä ei pysty luomaan työnantajamielikuvaa yksin. Nämä funkiot pystyvät huomaamaan tarpeen, mutta eivät pysty yksinään johtamaan sitä. Ylimmän johdon läsnäolo on välttämätön, mikäli työnantajamielikuvan rakentamisessa halutaan onnistua.

3. Älä huijaa itseäsi

Työantajamielikuva (employer branding) ei ole sama asia kuin brändin johtaminen (brand management). Hyvät työnantajamielikuvat rakennetaan perusasioiden pohjalta. Nämä perusasiat ovat juuri niitä, joista kehkeytyy yrityksekselle tunnusomaiset ja mukaansatempaavat erottautumistekijät.

Simon Borrowsia suoraan lainaten: "Tässä maailmassa, jossa jokainen tietää totuuden jo valmiiksi, aitous ja totuus työpaikasta on se, joka merkitsee."

Työnantajamielikuva käytännön tasolla

Olen törmännyt hyvin usein tilanteeseen, jossa työnantajamielikuvan ''aitoutta ja rehellisyyttä'' tuodaan esille erilaisilla hassutteluilla ja hullutteluilla eritoten sosiaalisessa mediassa. Kuvia ja videoita räpsitään milloin mistäkin: henkilöistä, bilispöydistä, kahvista, pullasta, toimistokoirasta, koivusta, taulusta etc.

Ja kyllä, onhan tämä sosiaalisen median luonne. Sinne voi laittaa melko vapaasti mitä tahansa. Mutta mikäli tälle kaikelle ei tarjota vastapainoa, toivottu mielikuva teistä vakuuttavana työnantajana jää varmasti saavuttamatta.

Uskon, että kaikelle on oma paikkansa. On ihan OK kuvata toimistokoiraa Mimmiä tai ylihilpeää kollegaa, jolla sattuu olemaan jäätävän hyvä buugi käynnissä. Uskallan kuitenkin väittää, että henkilöt, jotka ottavat työnsä tosissaan, kaipaavat hassuttelun lisäksi tietynlaista vakavuutta ja selkeyttä siitä, mitä työ todellisuudessa siellä teillä on.

No mitä sitten tulisi näyttää? Verta, hikeä ja kyyneliä? Ehkä. Tai ainakin jotain sellaista, joka auttaa teitä saavuttamaan toivotun mielikuvan ja houkuttelemaan työntekijöitä, jotka sopivat yrityskulttuuriisi.

Työntekijäkokemuksilla tarjoat samaistuttavan henkilön tuen

Eräässä rekrytointiin keskittyvässä tutkimuksessa todettiin, että ne työnhakijat, jotka todella ovat kiinnostuneita yrityksestä tai työpaikasta, etsivät tietoa ja kokemuksia yrityksestä työnantajana. Näiden hakijoiden toive oli, että he voisivat jutella jonkun talossa olevan, vastaavanlaisessa positiossa työskentelevän kanssa heidän kokemuksestaan.

Nämä hakijat ovat niitä, joiden toiveet kannattaa ottaa tosissaan.

Uskon, että työntekijätarinoitamme on käytetty vastaamaan juuri näihin tarpeisiin.


Pitäkää siis kädet savessa ja homma aitona!

SR



Lukemista inspiraatioksi:

Simon Barrow, the Creator of Employer Brand

Onnistu rekrytoinnissa

Miten työnantajamielikuvaa rakennetaan? Miten tavoitat ja vakuutat juuri sinulle sopivimmat työnhakijat?

Asiakastarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Työntekijätarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Asiakastutkimus

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

- Markkinoinnin monitaituri

JUURI NYT: 10 totuutta myynnistä