22.11.2018

Next stop USA, osa 3. Pankkipalvelut auki ja sijainnin valinta

Kokemuksia.fin Yhdysvaltojen markkina-avausta valmisteleva Arttu Haho jakaa blogisarjassa kokemuksensa ja oppinsa kansainvälistymisestä reaaliajassa. Sarjan kolmannessa osassa Arttu kertoo, mitä tekijöitä kannattaa ottaa huomioon toimipisteen sijainnin valinnassa. 

Pari viikkoa tuli vastikään vietettyä uuden mantereen pohjoispuolella. Reittiohjelma määräytyi hyvin pitkälti tuotantoprojektien sekä järjesteltävien asioiden mukaan alkaen San Fransiscosta, sieltä Minnepoliksen ja Raleighn kautta New Yorkiin. Saatiin tehtyä se mitä tavoiteltiin, eli pankkipalvelut auki, muutamat projektit maaliin sekä verkostoiduttua muutamien potentiaalisten asiakkaiden ja saman polun tallanneiden suomalaisten kanssa.

Tarkoitus oli myös haistella mistä lokaatiosta aloitellaan myyminen. Reissun konkreettisia tuloksia eli videotuotantoja pääsee vilkuileen täältä sitä mukaa kun valmistuu.

Pankkipalvelut auki

Koitettiin aiemmin kesällä saada jo tiliä ja pankkipalveluita auki, mutta vastaus oli selkeä: täytyy mennä fyysisesti paikan päälle jotta tämä onnistuisi. Näin ollen oli tärkeä saada asia nyt hoidettua. Homma kävi yllättävän jouhevasti ennakko-odotuksiin nähden.

1,5 tunnin istumisen jälkeen palvelut olivat auki. Tästä suurin ansio kuuluu hallituksen jäsenellemme, jolla oli jo valmis pankkisuhde kyseiseen Wells Fargon konttoriin. Ilman valmista suhdetta ja yhteyshenkilöä Amerikan päässä epäilen, että olisimme saaneet palveluita edes avattua.

Miltä paikkakunnalta aloittaa?

Olemme pohtineet paljon sitä, mistä toiminnot kannattaa aloittaa. Pienestä on kuitenkin ponnistettava ja kauppa kerrallaan kasvettava. Pahin harha on kuvitella, että vaan mennään jonnekin ja mitä isommalle paikkakunnalle mennään, sen isommin homma liikahtaa käyntiin.

Vieläkään ei olla niin sanotusti lyöty lukkoon kovin pysyvästi mitään, mutta mm. seuraavien tekijöiden kautta olemme pohtineet tätä:

  1. Mistä löytyy asiakkaita? Tämä ei meillä rajaa aloituspaikkaa ainakaan tämän hetkisen käsityksemme mukaan, sillä asiakkaanamme voi olla niin pieni, keskisuuri kuin suurikin yritys toimialasta riippumatta. Näitä löytyy joka puolelta jenkkejä. Markkinan koko ei siis käytännössä rajoita tai ohjaa suoraan paikan valintaa.
  2. Itä- vai länsirannikko? Itärannikkoa puoltaa muutamat käytännön seikat. Aikaero on Suomeen 7 tuntia joka tarkoittaa, että kun aamuseiskalta aloitat työt USA:n puolella niin 2-3 tuntia jää normaalia työaikaa yhteiseksi Suomen päähän. Tätä yhteistyötä ainakin meidän tilanteessa tarvitaan alkuun paljon. Länsirannikon aikaero on taas 10 tuntia, mikä tarkoittaa että yhteistä normaalia työaikaa ei tule lainkaan. Se hankaloittaa käytännön hommia molemmissa päissä.
  3. Mitä kustannukset ovat eri puolilla? Suuret kaupungit ovat ymmärrettävästi huomattavasti kalliimpia paikkoja myös aloittaa. Esimerkiksi New Yorkin tai Piilaakson alueet ovat moninkertaisesti kalliimpia vuokra-, palkka-, ja muulta kustannustasoltaan pienempiin kaupunkeihin verrattuna. Erot ovat huomattavasti suuremmat Suomeen verrattuna. Samankokoisen asunnon vuokra isossa metropolissa voi oikeasti olla esimerkiksi kolminkertainen. Sitten kun otetaan huomioon, että myös suurin osa muistakin kustannuksista voi olla saman suhteisia, vaikuttaa se jo oleellisesti vähimmäisbudjettiin millä kannattaa lähteä liikenteeseen.
  4. Missä viihdymme? Olemme pyrkineet miettimään asiaa myös muulta kuin puhtaasti työn tekemisen kantilta. Minun tilanteessa olemme menossa sinne koko perheellä, koska se on ainoa ratkaisu joka mahdollistaa täysipainoisen keskittymisen työhön. Ja pidemmälle vietynä: mitä paremmin perhe viihtyy, sitä paremmin pystyn edelleen keskittymään työhön sille varatun ajan.

Päätimme näiden seikkojen pohjalta aloittaa pienemmältä paikkakunnalta, jossa voimme opetella ja etsiä paikalliset tavat tehdä liiketoimintaa huomattavasti keveämmin kuin menemällä suoraan esimerkiksi New Yorkiin.

Tilanne on kuitenkin se, että emme tiedä löytyykö toimiva myyntimalli ensimmäisen kuukauden, vuoden vai viiden vuoden aikana. Tähän kun yhdistetään aikaisempi historiani - olen viettänyt USA:ssa yhteensä noin puoli vuotta elämästäni Minneapoliksen seudulla - ja hallituksen jäsenemme asuessa Raleighssa, näistä kahdesta muodostuu luontaisia vaihtoehtoja liiketoiminnan aloittamiselle.


Arttu Haho, CFO

arttu@kokemuksia.fi / +358 44 0933 733

LinkedIn


Tutustu myös sarjan aikaisempiin osiin:

  1. Next Stop, USA. Blogisarja alkaa.

Miksi hyödyntää asiakaskokemuksia?

Keneen me luottaisimme, ellemme ystäviemme, perheemme, kollegoidemme tai läheistemme suositteluun? Jos näitä ei ole saatavilla, turvaudumme muiden ihmisten kokemuksiin ennen yrityksesi myynti- tai markkinointiviestiä.

Asiakastarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Työntekijätarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Asiakastutkimus

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

- Markkinoinnin monitaituri

JUURI NYT: 10 totuutta myynnistä