04.10.2018

Next stop, USA

Blogisarja alkaa.

Oletko miettinyt liiketoiminnan vientiä Yhdysvaltoihin tai yleensäkin Suomen ulkopuolelle? Tai oletko jopa kokenut konkari asiassa? Kuulut sitten kumpaan tahansa ryhmään tai et kumpaankaan, niin hyppää mukaan keskusteluun tai vähintäänkin seuraamaan. Ajattelin jakaa ajatukset matkan varrelta blogisarjan muodossa: mitä tähän mennessä on tapahtunut Kokemuksia.fin USA:n markkina-avauksen suhteen ja semi-livenä mitä jatkossa tapahtuu.

Me ollaan siis mietitty näitä ja asian eteen kovasti jo touhuttukin. Kerron tässä blogissa mahdollisimman avoimesti onnistumisista ja opeista sekä millaista ajatuslaukkaa pään sisällä käydään eri käänteissä.

Voi olla, että tämän lähemmäksi amerikan unelmaa ei edes päästä - tai sitten voi käydä päinvastoin ja kaikkea siltä väliltä, mutta sen aika näyttää. Toivottavasti saat tästä intoa ja oppia oman liiketoiminnan vientiin Suomen ulkopuolelle tai vaikka mielenkiintoista luettavaa muuten vaan. Tarkoitus on postailla tänne kuulumisia noin pari-kolme kertaa kuussa tai sopivassa tahdissa kun kerrottavaa on.

Tilanne nyt

Tilanne tällä hetkellä on se, että taskusta löytyy vuoden voimassa oleva B1-viisumi, tytäryhtiö on perustettu ja toteutettuja projekteja jenkeistä on noin 50.

Käytännössä B1-viisumi tarkoittaa, että seuraavan vuoden aikana saan kohtuullisen vapaasti matkustaa rapakon taakse, käydä neuvotteluita, tehdä valmisteluita ja viettää siellä aikaa. Varsinaisesti “töitä” en saa kuitenkaan vielä kyseisellä viisumilla tehdä, joten E2-viisumin hakeminen on edessä noin puolen vuoden sisään.

Reilun viikon päästä starttaa minun ensimmäinen reissu ja sen tavoitteeksi on asetettu pankkitilin avaaminen, tuotantoverkoston tapaamisia sekä asiakaskäyntejä. Olemme siis perustaneet tytäryhtiön Delawaren osavaltioon ja naamaa täytyy näyttää paikan päällä esimerkiksi yhtiön pankkitilin avaamista varten.

Kirjoitan myöhemmin lisää tulevasta reissusta, yhtiön perustamisesta, viisumeista ja muista aiheista sitä mukaan kun siihen asti päästään. Tässä tekstissä keskityn siihen, miten tähän pisteeseen on tultu.

Lähtökohta ja tuotantoreissut 1 & 2

Jo liiketoiminnan aloittamisesta asti on ollut selvää, että halutaan tehdä tästä kansainvälinen juttu. Se kai on se tärkein lähtökohta ja onnistumisen edellytys, että oikeasti halutaan tehdä vientiä. On kulunut kaksi vuotta ja neljä kuukautta siitä, kun aloitettiin toiminta aktiivisesti, jolloin myös itse hyppäsin mukaan perustamalla Helsinkiin toimipisteen.

Vähän reilu vuosi sitten eli elokuussa 2017 otettiin ensimmäistä kosketusta kansainväliseen touhuun, kun tehtiin ensimmäinen tuotantomatka jenkkeihin. Tässä vaiheessa meillä oli jo satoja asiakkaita Suomessa. Siitä, miten ekassa reissussa kävi, voit lukea tarkemmin muun muassa täältä. Reissu kääntyi siis vahvasti oppimismatkaksi.

Pari kuukautta tämän episodin ja toisen matkan jälkeen koko homma oli kuitenkin uusittu ja asiakkaille uudet materiaalit tuotettu ja toimitettu onnistuneesti.

Se, että miten juuri elokuussa 2017 päädyttiin reissuun, oli yhdistelmä monenlaisia sattumuksia. Taustalla oli kuitenkin asiakkaiden tarve saada aitoja paikallisia asiakastarinoita USA:n markkinoilta. Kun se yhdistettiin meidän ennakkoluulottomaan kokeile ensin, mieti sitten -asenteeseen, niin selvähän se oli, että yritetään. Tunsimme jo tuolloin, että aitojen asiakastarinoiden tuottamisessa olemme huippuammattilaisia. 

Reissun lähestyessä myynnissä pidettiin edelleen korvat auki. Siten saatiin muidenkin suomalaislähtöisten yritysten kanssa useita uusia kauppoja ja kuvauskeikkoja samalle reissulle tehtäväksi.

Meidän lähestymiskulma kansainvälistymiseen kuten myös koko liiketoimintaan on hyvin myyntilähtöinen: myydään ensin osaamistamme ja toteutetaan sitä sitten. Tässä tilanteessa se tarkoitti jenkeissä tapahtuvaa toteuttamista. Käytännössä emme uhranneet juurikaan aikaa markkinan tutkimiseen, käyttäytymiseen tai muihin valmisteluihin. Sovimme tekemisestä niiden asiakkaiden kanssa, joilla selkeä tarve ilmeni ja menimme paikan päälle toteuttamaan homman.

Seuraavassa jaksossa

Tässä se oli nyt, elämäni ensimmäinen blogiteksti. Heitä rohkeasti ajatuksesi jonnekin, esim. LinkedIniin jossa tätä myös jaetaan ja liitä minut mukaan keskusteluun. Janoan palautetta ja tuunataan tekstiä myös sen mukaan, että se palvelisi juuri sinua.

Mielen päällä on jo liuta aihioita seuraaviin teksteihin, jotka tulevat käsittelemään näitä aiheita:

  • Ensimmäisen tuotantomatkan valmistelut ja viisumit
  • Miksi USA:n markkinalle?
  • Kuinka saada viennin osaamista yritykseen?

Seuraava juttu tulee varmaankin aika pian ulos. Mukavaa että jaksoit tänne asti, jatketaan!


Arttu Haho

arttu@kokemuksia.fi

+358 44 0933 733

LinkedIn

Miksi hyödyntää asiakaskokemuksia?

Keneen me luottaisimme, ellemme ystäviemme, perheemme, kollegoidemme tai läheistemme suositteluun? Jos näitä ei ole saatavilla, turvaudumme muiden ihmisten kokemuksiin ennen yrityksesi myynti- tai markkinointiviestiä.

Asiakastarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Työntekijätarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Asiakastutkimus

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

- Markkinoinnin monitaituri

JUURI NYT: 10 totuutta myynnistä