30.11.2016

Olipa kivaa päästä kertomaan tämä tarina!


Kuulen usein sekä meidän edustajilta että tuotannon väeltä keskusteluista, joissa on pohdittu, lähtevätkö asiakkaat helposti mukaan asiakaskokemushaastatteluun. Onhan tilanne monelle jännittävä – harvalle kameran edessä työskentely on päivittäistä rutiinia, saati ammatti.

Yksi tuotantomme keskeisistä vahvuuksista on rennon tilanteen luominen. Kohtaaminen aina ensihetkistä loppuun saakka pidetään rentona ja vapaamuotoisena; kyseessähän ei ole mainoselokuvan kuvaus, vaan aidon ja persoonallisen asiakaskokemuksen tallentaminen.


Oletko niin tyytyväinen, että haluaisit jakaa kokemuksesi?

Asiakashaastatteluun mukaan lähteminen perustuu aina vapaaehtoisuuteen. Aidon asiakaskokemuksen resepti alkaa tyytyväisestä asiakkaasta, joka haluaa suositella yrityksen hyvää palvelua myös muille.

Mutta kuinka tyytyväinen asiakkaan pitää olla antaakseen haastattelun ilman korvausta? Ajattele tilannetta omalle kohdallesi. Miten valitsit yrityksen, joka toteutti keittiöremonttisi? Mikä vakuutti sinut viimeksi hankkimastasi uutuustuotteesta? Niinpä, muiden asiakkaiden arviot. Miksi et haluaisi kannustaa muitakin valitsemaan yrityksen, joka onnistui erinomaisesti.


Jännityksestä ikimuistoiseksi kokemukseksi

Kun tyytyväisen asiakkaan luona sitten mennään käymään, voi tilanne jännittää aluksi. Ajatus kameran edessä puhumisesta tuntuu vieraalta. Tunnelma kuitenkin kevenee välittömästi, ja huomio kameroista siirtyy leppoisaan jutusteluun toimittajamme kanssa.

Näyttelijäntaitoja ei haastattelussa tarvita, vaan riittää, että jutustelee kokemuksistaan. Erityisiä puhujanlahjojakaan ei tarvita – kysymykset suunnitellaan jokaista haastattelua varten niin, että oikeat vastaukset tulevat kuin itsestään!

Kun tilanne on ohi ja kiitämme haastattelusta, kuulemme usein haastateltavan hihkaisevan ”tässäkö tämä oli?!” Tilanne olikin helppo ja hauska. Hyvillä mielin yhdessä todetaan, että tämä oli mukava ja uusi kokemus – tilanne, jollaista ei joka päivä pääse kokemaan.


”Saanhan jakaa tämän omassakin Facebookissa?”

Prosessin viimeinen etappi haastateltavan kannalta on materiaalin tarkastaminen. Puolueettoman ja aidon asiakaskokemuksen resepti viimeistellään hyväksyttämällä materiaali asiakkaalla. Näissä tilanteissa olen huomannut tuotantomme saavan usein kehuja: oma esiintyminen näyttää videolla luontevalta!

Kokonaisuuden viimeistelee kysymys, johon törmäämme yllättävän usein. Haastateltava tiedustelee: ”Saanhan jakaa tämän omassakin Facebookissa?” Ei kai tämän parempaa ja aidompaa asiakaskokemusta olekaan. Voin vannoa, että puree tuleviin asiakkaisiinne paremmin kuin mikään muu!


Miksi hyödyntää asiakaskokemuksia?

Keneen me luottaisimme, ellemme ystäviemme, perheemme, kollegoidemme tai läheistemme suositteluun? Jos näitä ei ole saatavilla, turvaudumme muiden ihmisten kokemuksiin ennen yrityksesi myynti- tai markkinointiviestiä.

Asiakastarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Työntekijätarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Asiakastutkimus

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

- Markkinoinnin monitaituri

JUURI NYT: 10 totuutta myynnistä