16.05.2017

Toinen harjoitteluviikko täynnä tohinaa


Harjoittelun toisella viikolla ehdimme reissaamaan noin kolmesataa kilometriä ja kuvaamaan neljä videota. Yhdellä kuvauskeikalla saavuimme valmiiseen lounaspöytään – mySafetyn asiakas Marja Tuori oli kokannut meille suppilovahverokeittoa ja keitti vielä kahvitkin päälle. Kaikilla kuvauskeikoilla tähän mennessä on ollut niin tiukka tahti, ettemme ole ehtineet pysähtyä lounaalle, mutta tällä kertaa saimme vetää keikan täysin vatsoin. Aivan käsittämättömän hienoa!

Maanantaina kävimme kuvaamassa Turun Suomalaisen Yhteiskoulun työmaalla. Siis liivi niskaan, kypärä päähän ja menoksi! Kyseisellä keikalla sain kuvata haastattelun. Keskiviikon kuvausreissulla pääsin kuvaamaan haastattelun lisäksi myös kuvituskuvat. Kameraan tutustuminen on hyvässä vauhdissa ja sen toiminnot alkavat pikkuhiljaa olla hanskassa. Tarvitsen vielä hieman lisää varmuutta kuvaamiseen, mutta onneksi Maria on mukana antamassa hyviä neuvoja ja opastamassa siinä, mikä kuvissa toimii ja mikä ei. Työharjoittelua on jäljellä vielä muutama viikko, joten minulla on hyvää aikaa saada varmuutta ja oppia vielä lisää myös videoiden tyylistä.

Ensimmäinen oma haastattelu alusta loppuun

Torstaina ajelimme Satakuntaan Huittisiin ja Kiikoisiin. Huittisten keikalla sain ensimmäistä kertaa tehdä haastattelun alusta loppuun. Olin suunnitellut haastattelurungon etukäteen ja pääsin tekemään haastattelun paikan päällä kokonaan itse. Ensimmäinen haastattelu oli tilanteena aika jännittävä, mutta kemiat kohtasivat haastateltavien kanssa nopeasti. Haastattelu oli lopulta rento ja hauska molemmin puolin! Vaikka kysymykset saattavat tuntua toistolta ja vaikka osa kysymyksistä onkin tyyliltään samanlaisia, voi niihin saada hyvin erilaisia vastauksia. Ja mitä pidemmälle haastattelu etenee, sitä kattavampia vastauksia nauhalle yleensä saadaan.

Ensimmäiset kysymykset ovat usein haastattelun jännittävin osuus, vaikka ne liittyvätkin vain asiakkaan ja hänen arkensa esittelyyn. Niiden jälkeen haastattelu alkaa muotoutua keskustelunomaiseksi. Minulla on joskus paha tapa vastailla haastateltavan kommentteihin ”aivan, niinpä, kyllä”. Jouduin keskittymään, ettei nämä sanat tule videolle haastateltavan puheen päälle. Nyökyttelemällä ja hymyilemällä saa saman efektin aikaiseksi.

“Täähän on hieno juttu, mehän oikeasti tarvitaan tällaisia videoita”

Kirjoittaessani tätä tekstiä istuin Joelin, Turun aluevetäjän kanssa työhuoneella Turussa. Seurasin Joelin etätapaamisia asiakkaiden kanssa ja tutustuin hänen työhönsä. Tapaamisia seuratessa oli hienoa huomata, kuinka asiakkaat tajusivat, että ”täähän on hieno juttu, mehän oikeasti tarvitaan tällaisia videoita”. Niinpä, sitähän minäkin - kuka ei haluaisi käyttää markkinoinnissaan tyytyväisten asiakkaiden kommentteja?

Huikea viikko jälleen takana. En muista, koska olisin viimeksi viikonloppuisin jo vähän salaa odottanut maanantaita, että pääsisin takaisin töihin.


Miksi hyödyntää asiakaskokemuksia?

Keneen me luottaisimme, ellemme ystäviemme, perheemme, kollegoidemme tai läheistemme suositteluun? Jos näitä ei ole saatavilla, turvaudumme muiden ihmisten kokemuksiin ennen yrityksesi myynti- tai markkinointiviestiä.

Asiakastarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Työntekijätarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Asiakastutkimus

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

- Markkinoinnin monitaituri

JUURI NYT: 10 totuutta myynnistä