26.07.2017

Työnantajabrändin rakentaminen on tärkeämpää kuin koskaan

Mieti, jos markkinoisit palveluitasi näin: ”Etsimme asiakkaaksemme luotettavaa, innokasta ja varakasta miestä tai naista! Meillä on Suomen parhaat asiakkaat, tuotteet ja asiakaspalvelu. Täytä alta lomake, niin palaamme sinulle kevään aikana.”

Mahtaisiko kauppa käydä? Itse en ainakaan vakuuttuisi.

Mieti, jos vaihtaisit edeltävään ilmoitukseen asiakkaan tilalle työntekijän. Alkaako vaikuttaa tutulta? Sehän olikin rekryilmoitus! Ja sähköpostilaatikkoon varmasti jo tipahteleekin alan kovimmilta tekijöiltä toinen toistaan parempia hakemuksia.

Tai sitten ei.

Voisikohan tämän tehdä jotenkin toisin? Miten pysyt mukana kilpailussa parhaista työntekijöistä?

Vastaus on varsin yksinkertainen: rakennat erinomaisen työntekijäkokemuksen ja alat viestiä siitä. Samalla lailla kuin panostatte yrityksessänne asiakaskokemuksen hiomiseen viimeistä kulmaa myöten, voitte vaikuttaa myös siihen, onko työntekijöillänne aamulla töihin tullessa hymy huulilla vai jääpuikko takamuksessa, miten he puhuvat teistä muille - ja ennen kaikkea miten he kohtaavat asiakkaitanne päivästä toiseen.

Työntekijäkokemus korreloi asiakaskokemuksen kanssa

Etenkin niillä aloilla, joissa asiakaspalvelu ja innovaatiokyky ovat keskeisessä asemassa, on viimein tunnustettu, että hyvä työntekijäkokemus tuo hyvää asiakaskokemusta, ja omistajan lisäarvo syntyy vasta näiden lopputuloksena. Työntekijäkokemuksen investoinneissa on siis kyse kilpailukyvyn edistämisestä”, kiteyttää Suomen Deloitten Human Capital -alueen johtaja Eva Tuominen.

Työntekijäkokemuksen tärkeyden ymmärtäminen ja sen kehittäminen on siis elintärkeää kilpailluilla aloilla toimiville yrityksille. Houkuttelevan työntekijäkokemuksen tarjoaminen auttaa parhaiden työntekijöiden rekrytoinnissa ja tutkimustenkin valossa hyvä työntekijäkokemus korreloi todella voimakkaasti koetun asiakaskokemuksen kanssa.

Deloitten kyselyyn vastanneista suomalaisista yrityksistä vain 6 % hyödyntää työntekijäkokemusta laajasti huippuosaajien houkuttelemisessa. Vaikka työntekijäkokemuksen rakentamisen tärkeyteen ollaan hiljattain alettu herätä Suomessakin, voi siitä ulospäin viestiminen muodostua kompastuskiveksi.

Ala viestiä työntekijäkokemuksesta

Ensimmäinen steppi kohti paremman työnantajabrändin rakentamista on se, että työntekijäkokemuksista ylipäänsä aletaan viestiä. Siinä me voimme teitä palvella. Kuivat työpaikkailmoitukset ovat jäänne historiaa - esimerkiksi Facebookissa julkaistut rekryilmoitukset tuovat keskimäärin 36% enemmän hakemuksia, mikäli niihin on upotettu video.

Nykypäivänä työntekijöiden pitää antaa näkyä, kuulua ja loistaa ulospäin. Heidän tulee saada kertoa omin sanoin aitoina kokemuksina ne tarinat, joita he ovat kanssanne kokeneet. Vakuutan, että nuo tarinat kiinnostavat potentiaalisia työntekijöitänne ja saavat heidät liikkeelle. Kuten rakkauselämässä, myös työpaikan etsinnässä sen oikean osuessa kohdalle yhtäkkiä kaikki esteet katoavat ja edessä näkyykin vain mahdollisuuksia.

Vakuutan, että tulette itsekin yllättymään työntekijöidenne tarinoista. Niin paljon, että katsotte tarinoita yhä uudestaan ja uudestaan - hymyssä suin. Ja yhtäkkiä huomaattekin viestivänne työntekijäkokemuksista tavalla, joka edesauttaa teitä saamaan töihin yrityskulttuuriinne sopivia tulevaisuuden tähtiä.


Kerromme myös tyytyväisten työntekijöiden tarinat. Katso esimerkkinä vaikkapa PwC:n työntekijäkokemusvideo!


Miksi hyödyntää asiakaskokemuksia?

Keneen me luottaisimme, ellemme ystäviemme, perheemme, kollegoidemme tai läheistemme suositteluun? Jos näitä ei ole saatavilla, turvaudumme muiden ihmisten kokemuksiin ennen yrityksesi myynti- tai markkinointiviestiä.

Asiakastarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Työntekijätarinat

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

Asiakastutkimus

Mikä onkaan parempi tapa vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksestäsi kuin tyytyväisen asiakkaan kokemus?

Lue lisää

- Markkinoinnin monitaituri

JUURI NYT: 10 totuutta myynnistä